AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

W Szkole Podstawowej nr 2 od września 2010 r. funkcjonuje „Akademia Umiejętności Społecznych”.

            W ramach tej Akademii organizowane są zajęcia profilaktyczno – wychowawcze,  kierowane głównie do uczniów klas IV i V, których celem jest ćwiczenie przez dzieci pod okiem psychologa, pani Izy Nowińskiej i pedagoga, pani Violetty Bogój  ważnych umiejętności społecznych. Zajęcia te kierowane są do wszystkich uczniów,  a w szczególności  do tych, którzy mają problemy  z odnalezieniem się w grupie rówieśniczej, nieśmiałych i sprawiających kłopoty wychowawcze.

         Podczas spotkań  z dziećmi w Akademii Umiejętności Społecznych, trenerzy utrwalają normy
i zasad współżycia społecznego, które dzieci stosują  w życiu codziennym. Doświadczenia zdobyte w czasie tych spotkań mogą korygować funkcjonowanie społeczne uczniów, rozwijać ich samoświadomość oraz zwracać uwagę na potrzeby innych. 

            Akademia Umiejętności Społecznych w swoim programie uwzględnia także kontynuację zajęć z uczniami, prowadzonych metodą ”ART” dlatego  występują w niej  elementy takich treningów jak trening: kontroli złości, umiejętności prospołecznych i wnioskowania moralnego.                   

            Zajęcia w Akademii Umiejętności Społecznych wspomagają także rodziców w ich działaniach wychowawczych wobec dziecka, gdyż  zadawane uczniom po zajęciach  różne zadania, uczą ich obowiązkowości  i systematyczności co staje się niewątpliwie przydatne w funkcjonowaniu  w szkole
i w domu.                     

 W ramach Akademii odbywają się także spotkania z rodzicami  i nauczycielami, którzy dyskutują na temat, czy uczniowie nabyte wiadomości  i umiejętności wykorzystują  w relacjach
z rówieśnikami i dorosłymi.

„MOJE ŻYCIE – MÓJ SKARB” 

Innowacja dotyczy  uczniów z klas IV, V  i VI oraz ich rodziców. Jest realizowana od roku szkolnego 2009/2010. Obecnie jej działaniami są objęci uczniowie klas VI.

Realizatorami tej innowacji jest:

Izabela Nowińska – psycholog oraz Violetta Bogój - pedagog szkolny.

 

Cele innowacji:

-   dostarczenie uczniom podstawowej wiedzy na temat działania środków uzależniających,

-   dostarczenie uczniom podstawowej wiedzy na temat higieny osobistej, zdrowia, lekarstw.

-   zmniejszenie napięć i niepokojów wynikających z różnych sytuacji życiowych dzieci,

-   korygowanie i zapobieganie wadliwej adaptacji uczniów do warunków życia,

-   rozwijanie zdolności do autorefleksji i empatii,

-   kształtowanie asertywnego zachowania w sytuacjach trudnych w celu ograniczenia występowania zachowań agresywnych,

-   nabycie umiejętności rozpoznawania oznak stresu u siebie i innych ludzi oraz wypracowanie pozytywnych sposobów radzenia sobie ze stresem – promocja zdrowego trybu życia,

-   ćwiczenia obrony własnych poglądów i odmawiania w sytuacjach nacisku,

-   kształtowanie umiejętności respektowania poglądów innych ludzi,

-        wskazywanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu.