AKADEMIA
UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
W Szkole Podstawowej nr 2 od
września 2010 r. funkcjonuje „Akademia
Umiejętności Społecznych”.
W ramach tej Akademii
organizowane są zajęcia profilaktyczno –
wychowawcze, kierowane głównie do uczniów klas
IV i V, których celem jest ćwiczenie przez
dzieci pod okiem psychologa, pani Izy Nowińskiej
i pedagoga, pani Violetty Bogój ważnych
umiejętności społecznych. Zajęcia te kierowane
są do wszystkich uczniów, a w szczególności do
tych, którzy mają problemy z odnalezieniem się
w grupie rówieśniczej, nieśmiałych i
sprawiających kłopoty wychowawcze.
Podczas spotkań z
dziećmi w Akademii Umiejętności Społecznych,
trenerzy utrwalają normy
i zasad współżycia społecznego, które dzieci
stosują w życiu codziennym. Doświadczenia
zdobyte w czasie tych spotkań mogą korygować
funkcjonowanie społeczne uczniów, rozwijać ich
samoświadomość oraz zwracać uwagę na potrzeby
innych.
Akademia Umiejętności
Społecznych w swoim programie uwzględnia także
kontynuację zajęć z uczniami, prowadzonych
metodą ”ART” dlatego występują w niej elementy
takich treningów jak trening: kontroli złości,
umiejętności prospołecznych i wnioskowania
moralnego.
Zajęcia w Akademii
Umiejętności Społecznych wspomagają także
rodziców w ich działaniach wychowawczych wobec
dziecka, gdyż zadawane uczniom po zajęciach
różne zadania, uczą ich obowiązkowości i
systematyczności co staje się niewątpliwie
przydatne w funkcjonowaniu w szkole
i w domu.
W ramach Akademii odbywają się
także spotkania z rodzicami i nauczycielami,
którzy dyskutują na temat, czy uczniowie nabyte
wiadomości i umiejętności wykorzystują w
relacjach
z rówieśnikami i dorosłymi.
„MOJE ŻYCIE –
MÓJ SKARB”
Innowacja
dotyczy uczniów z klas IV, V i VI oraz ich
rodziców. Jest realizowana od roku szkolnego
2009/2010. Obecnie jej działaniami są objęci
uczniowie klas VI.
Realizatorami
tej innowacji jest:
Izabela
Nowińska – psycholog oraz Violetta Bogój -
pedagog szkolny.
Cele
innowacji:
- dostarczenie
uczniom podstawowej wiedzy na temat działania
środków uzależniających,
- dostarczenie
uczniom podstawowej wiedzy na temat higieny
osobistej, zdrowia, lekarstw.
- zmniejszenie
napięć i niepokojów wynikających z różnych
sytuacji życiowych dzieci,
- korygowanie
i zapobieganie wadliwej adaptacji uczniów do
warunków życia,
- rozwijanie
zdolności do autorefleksji i empatii,
- kształtowanie
asertywnego zachowania w sytuacjach trudnych w
celu ograniczenia występowania zachowań
agresywnych,
- nabycie
umiejętności rozpoznawania oznak stresu u siebie
i innych ludzi oraz wypracowanie pozytywnych
sposobów radzenia sobie ze stresem – promocja
zdrowego trybu życia,
- ćwiczenia
obrony własnych poglądów i odmawiania w
sytuacjach nacisku,
- kształtowanie
umiejętności respektowania poglądów innych
ludzi,
- wskazywanie
alternatywnych form spędzania wolnego czasu. |